2014-07-19

VKF!65 Balatoni nyár - Rakott tálcás

Íme az én történetem és receptem.

A Balatoni Nyár minden életkorban mást jelent. Gyermekként Zalakomárból jártunk a balatonberényi strandra; a felnőttek Zalakarost preferálták, de a "kisunokát" persze elvitték a nagy vízhez. Gimnáziumi nyarak nagy társasággal, bulival. Tihanyból gyalog Arácsra hajnalban - meg sem kottyant.
Az egyik családi nyaraláson a nálam csak 14 évvel idősebb Keresztanyámmal elmentünk a balatonfüredi Vitorlásba, egész éjjel tánc; majd már a kora reggeli nap fényénél másztunk be az erkélyen, mert persze kulcsot nem vittünk, viszont vihogásunkkal az egész családnak hajnali riadót fújtunk.
Z-vel szinte minden nyarat a Balatonnál töltöttünk és töltünk. Hosszú éveken át a hétvégék a kikötőkben és a nyílt vízen teltek. Az egész napi vitorlázás vagy csak punnyadás után este közös sütögetések voltak az immár barátainkká vált hajóstársakkal.

A receptemhez azonban egy majd' 30 évvel ezelőtti balatoni nyár adja az apropót.
Z családjának Vonyarcvashegyen volt nyaralója, így a bemutatásom a családnak ott történt. A reggelihez a gyerekek (mára már kétgyermekes Anyukák) mentek el pihepuha vajaskifliért a közeli kisboltba. Délelőtt testületileg levonulás a strandra: pokróc, gumimatrac, úszógumik (saját és műanyag), könyv, tollaslabda készlet. Az ebéd lángos volt és párás falú pohárban gyöngyöző hosszú lépés. Koradélután a háznál előkerültek a pingpong ütők, a Fiúk felszerelték a hálót és indult a családi derby. Mindenki szeretett és tudott, én csak szerettem játszani - egy idő után meg már nem is annyira. Inkább segítettem a konyhában Zsuzsinak, Z nővérének a vacsora előkészítésében.
A fiúk összehangolt munkájával - de mégiscsak Gyuri, szakértő sógorom irányítása mellett - a kővel körbekerített tűzrakóhelyen fellobbant a sokszor hajnalig lobogó láng.
Minden este készült ínycsiklandó saláta, snidling a kerítés mellett méterhosszan zöldellt olyannyira, hogy sokszor a fűnyíró segítségét kellett kérni az elburjánzása ellen.
Az alufólia tálcás rakott vacsora Zsuzsi fejéből pattant ki: szalonnát, hagymát, burgonyát, kolbászt, sajtot, gombát takaros sorokba rendezett.
A lefedett tálcákat - az általa tökélyre fejlesztett állag eléréséhez - pontos menetrend szerint forgatták a parázsban a fiúk. A tálkafedők eltávolítása után már csak a pirítás következett, majd mindenki kapott egy tálkát.
Sütemény, fagyi, gyümölcs mindig akadt. Éjszakába nyúló gitár, ének, beszélgetés, csillag- és tűzbámulás.

Minden nap egy élmény - figyeljünk, emlékezzünk, mert a múlt ma történik...

Ami szükséges mindenképp: alufólia tálkák, burgonya, hagyma, szalonna, só. A többi hűtő tartalma szerint variálható. A szaftosságot paprika és paradicsom; a füstös ízt kolbászkarikák biztosítják.

A tálcák aljára szalonna szeleteket helyeztem. erre vékonyra szeletelt burgonya, só, hagymaszeletek, gomba, kolbász, paprika és paradicsom került. Ezt a rétegezést addig folytatjuk, míg a hozzávalók tartanak. A legtetejére egy-két szelet szalonna kerüljön, majd a tálca teteje.

A tálcákat a parázsra tesszük. Az egyenletes párolódás érdekében a tálcákat forgassuk, helyezzük rendszeresen át. Lefedve 25 percig süssük; majd a tetőt eltávolítva még legalább 15 percig. Az idők függenek a szeletek vastagságától, a parázs erősségétől ...

Most a tető eltávolítása után tojást ütöttem a rakottas tetejére.

Szórhatunk rá reszelt sajtot is.

Megmaradt egy fél burgonya, 2-3 mm-ként bevagdostam, a vágatokba egy-egy szelet kolbászt tettem, majd szalonna alapra fektettem. A tetejére is szalonna került majd az egészet alufóliába csomagolva a parázson megsütöttük.

A variációk sora végtelen - húst nem fogyasztók olajjal készíthetik.

1. Nagyon jó volt olvasni a "meséd"! Azt hiszem egy pillanatra én is ott ültem Veletek a tűz mellett... :)
    Ohh... és ez a tálcás rakott eledel nagyon finom lehet!

2. Ez tényleg remek ötlet, megjegyeztem :)

3. Megríkattál... szuper volt...nagyon hiányzik Anyu (Zsuzsi), főleg, ha ezekre az emlékekre gondolok! :-) Eszter