2013-05-14

Befőzünk - első évad

Említettem már, hogy tagja vagyok a Facebook-on néhány főzős csoportnak; de azt talán még nem meséltem, hogy egy befőzős csoportnak is. Ezt a jó kis csoportot Damásdi Eszter, az Eszter befőz blog "Anyukája" indította.

Aki a csoport tagja lett vállalta, hogy minden hónapban befőz, tartósít, eltesz valamit. Ennek a kihívásnak nem tudtam ellenállni; és meg kell mondjam, nagy örömömet leltem benne. 

Az utolsó hónapban már sokunkban felmerült a "mi lesz tovább???" érzése, úgyhogy nagyon örültem, hogy Eszter a következő évre is elindította a csoportot.
Ebben a szezonban már tematikus lesz a befőzés: minden hónapban az egyik tag adhat meg egy zöldséget és egy gyümölcsöt, mely mindannyiunk ügyködésének alapja kell legyen.

Most pedig lássuk Muskátli Büfé alkotásait.



A nulladik hónapban medvehagyma krémet készítettem. Tavaly viszonylag normális volt az időjárás; április végén már lehetett készíteni. Idén majdnem még hó volt, brrrr.
Az első hónapban - május - reteklevél kencét készítettem, melyhez a saját termesztésű retkek levelét használtam természetesen.
Júniusban már érett a meggy, úgyhogy 250 szem meggyből meggylevet készítettem. Igen, megszámoltam ...
Júliusban már dübörgött a kánikula, ezért a nyári vigasságokhoz, tűznyelőknek   ideális marinált csípős paprikát zártam üvegbe.
Az augusztus lekvárt hozott. Szilvalekvárt, hozzáadott cukor nélkül. Az e fajta, cukorbetegek által is - a gyümölcs cukortartalmát számolva - fogyasztható lekvár már nem az első volt a sorban.
Szeptember már a zöldségek dandárját terelte a csinos üvegekbe, ételízesítő sóval tartósítva; csodálatos íz és színkavalkád.
Októberben a hidegre való tekintettel csípős, melegítő finomság, ördögcsók azaz darált paprikakrémet készítettem. Tündöklő szín, lángoló íz!
Novemberben már gondolni kellett a karácsonyi készülődésre, szaloncukorhoz való alapot gyártottam szőlőből. 
A december az egzotikus gyümölcsök bőségszaruját nyitotta meg, a gránátalmás grapefruitlekvár mesés színt és ízt produkált; sajnos szinte elillant; vajon ki járt rá az üvegekre?
Az idei január a csoport szempontjából megosztó tartósítást hozott,  a kacsmájas hurka tán nem illett teljesen ide - ezért májusban extra tartósítás készült, de mindent a maga idejében.
Anyósom receptfüzete adta az ötletet a februári penzum teljesítéséhez, a házi gombakonzerv különösen erdei gombából lehet hasznos.
Márciusra ismét az erős színek és ízek vitték a prímet, a paprikaolaj nagyon kiadós; néhány csepp tökéletesen beállítja az ízt, imádom.
Az április végét a napsárga pitypangzselé vidította fel a hosszú tél után.
És akkor a januárt kompenzálandó bonustrack a medvehagymás olívaolaj; néhány csepp a salátaöntethez, levesbe, főzelékre egész évben a tavaszt juttathatja eszünkbe.
Nagy vonalakban ennyi volt az egy év; ami nagyon gyorsan elszállt.

Az idei első felvonás főszereplői az eper és a rebarbara. Izgatottan várom, hogy mi sül ki, azaz mit főzök be belőlük.

Az összefoglaló elkészítésének ötletét Markától lestem el - a koppintásra áldását adta - köszönöm. 

3 megjegyzés:

  1. Nagyon jó beszámoló, pár receptet újra néztem. Neked is jó eseménydús éved volt Ági, örülök, hogy együtt csináljuk tovább a kihívást! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm - érdekes így összefoglalva látni, valóban. Idén és jövőre is :)

      Törlés
  2. Gyönyörűséges összefoglaló, de szívesen kipróbálnám mindegyiket! :)

    VálaszTörlés