2013-01-12

Kacsamájas hurka

Ma hurka készült. Májas hurka. Kacsamájas hurka. Nem, nem elírás.
Már több éve rendszeresen készítünk hurkát, kolbászt - disznóvágás nélkül. A húst mindig a Bosnyák téri piacon vásárolom meg, a bejáratott hentesnél.
Szerintem egy idő után minden nőnek legyen állandó fodrásza (van - imádom!), zöldségese (az is van, bár néha hűtlen vagyok); és főleg hentese. Ez bizalmi kérdés. 
Z-vel megkonzultáltuk a hétvégi menüt, és úgy döntöttünk, hogy ideje az idei első hurkát betölteni. Májas hurkát, de valahogy kevésbé domináns máj ízzel. Alaphangon csirkemájjal akartam kipróbálni, de a hentessel folytatott konzultáció után - ő libamájjal próbálta már - pecsenye kacsamájat vásároltam (állandó csirkésemnél ugyanis nem volt most épp pecsenye libamáj).

0,5 kg tokaszalonnát, 0,8 kg vegyes húst (sertéscomb és dagadó) felkockáztam és megfőztem. 


Szűrőkanállal kiszedtem a hús/szalonna kockákat a vízből és ugyanebben megfőztem 0,8 kg, erektől megtisztított pecsenye kacsamájat is.


0,4 kg rizst bő vízben megfőztem úgy, hogy ne legyen teljesen puha, majd hideg vízzel leöblítettem, leszűrtem.
8 dkg zsírom megfonnyasztottam 16 dkg felkockázott vöröshagymát.
A kihűtött húst, szalonnát, májat és megfonnyasztott hagymát a zsírral együtt ledaráltam (pontosabban Z darálta le).


Hozzákevertem 1,6 dkg őrölt feketeborsot, 1 csapott evőkanál morzsolt majorannát és sót (ez ízlés szerint ugrott a többihez). Összekevertem.

Belet langyos vízben átmostam, majd egy fej feldarabolt vöröshagymával ízesített langyos vízbe áztattam. Előkerült a hurkatöltő és indult a mandula.


Z tekerte, én töltöttem. Irtó jó játék!
Párakba rendeztem: a bél két végét elkötöttem, középen megtekertem.




Forrásban lévő abalében (amiben a hús és a máj főtt) 20 másodpercig abáltam (főztem); majd kihűtöttem.
Innen két felé vált a kacsamájas hurkák sorsa. 
A nagyobb részt páronként mélyhűtő tasakban lefagyasztottam; a vacsorára valót sütőpapírral bélelt tepsibe helyeztem, villával több helyem megszurkáltam és köré szórtam a köretnek valót: hasábokra vágott burgonyát, sárgarépát, fehérrépát, vöröshagymát. Pici sót is löttyintésnyit olívaolajat kaptak a zöldségek.


Addig sütöttem, míg a hurkák és a burgonyák szépen megpirultak.


Csalamádé, almapaprika és egy szeletke kenyér. Pukk-durr. Pompázatos vacsora sikeredett. Egy picivel több fűszert kíván legközelebb, de panasz nem érkezett.
A megmaradt sült kacsmájas hurka hidegen szendvicsben fogja végezni.

5 megjegyzés:

  1. :)SZUPER !!! Kata

    VálaszTörlés
  2. Hmmmmmm, én is tervezek kolbászkákat, de most már teljesen meghoztad a kedvemet! Sőt, mire a bejegyzésed végére értem, már rendesen csorgott a nyálam! Csodaszépek lettek a hurkák :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! Megtérül a befektetett munka, bőven.

      Törlés
  3. Arra nem gondoltatok, hogy meg is lehetne fütölni?
    Na, jó...ehhez persze a fodrászon, zöldségesen, hentesen kívül kell egy megbízható füstölő is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gondoltunk, de inkább kolbászt szeretnénk füstöltetni. Egy dolog hiányzik, amit írtál: a füstölő. Dolgozunk a projecten . még semmi.

      Törlés