2013-04-25

Carne-Veg sorozat: Pitypang zselé

Miss Veg ajánlata egy szuper tavaszi növényből készült édesség.

Az egész növényt behálózzák a tejedények és a tejcsövek. Sérülés hatására minden részéből sárgásfehér tejnedv csurog ki, melyben viaszszerű anyagokon kívül kaucsuk is található. Keserűanyaga többek között a salátában is előforduló lactucopikrin és lactucin, amelyeknek mennyisége és egymáshoz viszonyított aránya évszakonként változik. Változó keserűanyag-tartalma virágzás idején a legnagyobb.
A pitypangot már az ókorban is használták a gyógyászatban, ma is gyűjtik ilyen célból levelét és gyökerét. Gyomor- és bélbetegségekben étvágyjavító és emésztést elősegítő. Magas kálium- és savanyú triterpénszaponin-tartalma miatt jó vizelethajtó is.
A népi gyógyászatban igen elterjedt, több étvágyjavító és vizelethajtó teakeverék állandó komponense, emellett máj- és epebetegségeknél is használják. Gyökere megpörkölve feketekávé-pótló. Élelmezési jelentősége a választék bővítésében van. Nyugat-Európa több országában fogyasztják halványítva és halványítás nélkül salátának és főzeléknek.
A népi gyógyászatban több mint 500 különböző néven ismerik, tavasszal a kankalinnal, csalánnal együtt a legelső gyógynövények egyike, amelyekkel megkezdhetjük a szervezet méregtelenítését. Nemcsak nagy (4-5%) káliumtartalmú levele, hanem feldarabolt gyökere is kiváló főzelékalapanyag, például párolva.
(forrás: terebess.hu)

Több helyen láttam a pitypang méz receptjét, a gyönyörű színe azonnal megragadott, de a tengernyi cukor nem dobott fel nagyon.

A jól bevált bodzazselém alapján pitypangzselét készítettem.

Leszedtem 200 virágfejet, a szirmokat levágtam. Egy kisebb lábosban egy felszeletelt citrommal és 1 liter vízzel lassú tűzön forralni kezdtem. 
Kb egy óra múlva már szép színe lett. Ritka szövésű ruhán átszűrtem. 



7,5 dl folyadékot, 28 dkg cukrot összekevertem egy dzsemfix-el, felforraltam, fél percig főztem, majd alaposan elmosott üvegekbe öntöttem; a kupakjukat a fejükbe nyomtam, tótágas, másnapig dunsztoltam.

Másnap reggel vajas kenyérrel élveztük az üvegbe zárt napfényt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése