2013-04-11

Carne-Veg sorozat: Tormás saláta

Miss Veg ismét magához ragadta a fakanalat: Tormás salátát készített.

A tormát (Armoracia rusticana), tulajdonságai alapján sorolhatjuk a gyógynövények és a fűszernövények közé is. A Volga és a Don környékéről származik, ma is az életerő jelképe azon a vidékeken. A népnyelv közönséges és csípős tormának is nevezi. Elvadulva ártereken, nedves réteken és szántók mellett is előfordul. A mindenki által köztudott erős illatát intenzív illóolaj-tartalmának köszönheti. Fő hatóanyaga a mustárolaj, a szinigrin és a glukonnaszturcin nevű glikozidok, de fellelhető benne C-vitamin és kálium is. A torma évelő, lágyszárú növény; fehér karógyökerei a legnagyobb hideget is jól bírják. Nagy sötétzöld levelei ráncosak. A torma gyökerét egész évben gyűjthetjük, de betakarításra általában az ősz a legalkalmasabb időszak. Ezt követően, pincében homok közé helyezve akár egy éven keresztül is tárolhatjuk.

A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a frissen reszelt torma baktérium- és vírusölő hatása félnapon át tart. A torma antibakteriális hatását a benne található glikozidoknak köszönheti, a mustárolaj viszont fokozza a nyálkahártyák vérellátását, a kálium pedig serkenti a veseműködést.
A reszelt tormát vese- és húgyúti fertőzések, valamint bronchitis esetén is ajánlják, és a felső légutak hurutja esetén a torma és méz keveréke kiváló gyógyír lehet.
A népi gyógyászatban a frissen reszelt tormát pakolásként is hatásosan alkalmazzák.A torma csípős illóolajának belélegzése tisztítja a légutakat, ezért sok helyen a tormát az egészség szimbólumának tartják.

A régi időkben a tormát gyógynövényként termesztették, csak később vált a főtt és füstölt ételek közkedvelt ízesítőjévé. A torma csípősségét, erősségét enyhíthetjük, ha a frissen reszelt állapotban néhány percre betesszük a sütőbe, vagy ecetes cukros vízbe rakjuk. Állítólagos bélféreg űző hatása miatt a középkorban gyorsan elterjedt egész Európában. (www.hazipatika.com)


A saláta ötletét a húsvéti trakta után megmaradt zöldségek adták: egy torma, uborka, paradicsom, burgonya és egy árva gombóc mozzarella.

A salátát az öntet elkészítésével kezdtem: extraszűz olívaolajhoz málnaecetet csepegtettem; majd sóztam, borsoztam.


A burgonyákat héjában megfőztem majd tisztítás után felkockáztam. 
A kihűlt burgonyakockákat összekevertem a szintén felkockázott sajttal, uborkával és paradicsommal; összeforgattam az öntettel.

A tormát meghámoztam, majd lereszeltem. Nagyobb részét beforgattam a korábban már összekevert salátával; a maradékkal meghintettem a tetejét.


Kettőnknek szuper vacsora kerekedett úgy, hogy közben az orrunkat is tisztította.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése